The startup launchpad

MakeItCount

MakeItCount

Így nyertünk 15 000 EUR-ot startup versenyekkel! De mi az, ami még ennél is többet ér?

2019. július 18. - SulczGabor

Ha korábban találkoztál már a blogunkkal, akkor ismerheted a projektünket, amit Kickstarterre vittünk. (Ha nem, akkor katt ide.)

A Kickstarter sikerén felbuzdulva úgy döntöttünk, még komolyabban vesszük a dolgot és a termék mellett most azt is kidolgozzuk, milyen piacokra szeretnénk eljuttatni az AquaShieldet, milyen vásárlókat szeretnénk célozni és úgy egyáltalán milyen jövőt szánunk az AquaShieldnek. Ha még sosem foglalkoztál ilyen jellegű üzleti tervezéssel, akkor viszonylag nehéz rajta fogást találni, így mi is kicsit tanácstalanok voltunk mi legyen a következő lépés.

climate_kic_aquashield.jpg

A Climate KIC Accelerator Stage 1 Bootcamp-je

Ekkor találkoztunk először az EIT Climate-KIC szervezetével, illetve az általuk meghirdetett Accelerator inkubációs programmal, melynek fő célja olyan vállalkozások fejlesztése és piacképessé tétele, amelyek hatékonyan tudnak tenni a klímaváltozás hatásainak visszafordításáért vagy tudnak reagálni a klímaváltozás kihívásaira.

Mire jó egy ilyen inkubációs program?

A programba azzal a céllal jelentkeztünk, hogy kialakítsuk az üzleti modellünket, megismerjük a legfontosabb piacokat és vevőket és egyáltalán legyen valamilyen üzleti elképzelésünk a következő 2-3 évre. Emellett időről időre felmerül, hogy befektetőket vonjunk be, amihez megint csak elengedhetetlen, hogy tiszta víziónk legyen a cég és a termék jövőjéről. Ja és az sem utolsó szempont, hogy a program ideje alatt többször is megmérkőzünk más startupokkal és akár több tízezer Euró vissza nem térítendő támogatást is kaphatunk, amit a cég és a termék fejlesztésére lehet szánni.

Mennyi pénzt lehet így összegereblyézni?

Long story short: a program első szakaszán már túl vagyunk és 5000 EUR-val gazdagodtunk is (és 200 000 Ft-ot kaptunk különdíjazottként a KPMG szakmai zsűrijétől), amit szabadon felhasználhatunk a projektre.

Sőt, közben neveztünk egy másik, hasonló versenyre is – itt az élelmiszertechnológia megújítása (EIT Food Innovation Prize) van fókuszban – amit végül meg is nyertünk és az első helyezéssel együtt 10 000 EUR-t kaptunk a vállalkozásunk fejlesztésére.

A pénznyeremény feltette az i-re a pontot, de legalább ilyen hasznos volt, hogy a programok alatt alaposan kidolgoztuk – mentorok és trénerek segítségével – az első üzleti modellünket, meghatároztuk a célpiacokat és az első vásárlói közönségeket is.

climate_kic_winners.jpg

A Climate KIC Accelerator Stage 1 résztvevői és a szakmai zsűri

Hogyan néz ki ez a gyakorlatban?

Ezek a programok meghatározott menetrend és keretrendszer szerint működnek:

  • a program mindig egy bootcamppel kezdődik (1-2 nap programtól függően), ahol megismerjük az adott verseny célkitűzéseit, különböző üzleti modulokon keresztül dolgozunk az ötlet fejlesztésén, illetve egy tréning formájában elkészítjük annak a prezentációnak a vázát, amit majd a szakmai zsűrinek kell bemutatni
  • a bootcampet követően folyamatos mentorálás mellett finomítjuk a felvázolt elképzeléseket – ilyenkor próbáljuk validálni az előzetes feltételezéseket – majd módosítjuk a prezentáció ezzel kapcsolatos részeit
  • a kész prezentációt előadjuk (pitch) a szakmai zsűrinek, aki egységes szempontrendszer szerint bírálja a versenyzőket

Vannak visszatérő kérdések, amelyre szinte minden ilyen jellegű versenyen választ kell adnod. Persze ez nem öncélú, inkább arról van szó, hogy ezekkel a dolgokkal foglalkoznod kell, ha komolyan gondolod, hogy a terméked piacra akarod juttatni.

Ezek a következők:

DEAL – El tudod mondani, mit is árulsz, kinek és mennyiért? Az első válaszod itt nyilván az, hogy persze, de ha kicsit mélyebbre ásol és megpróbálod pontosan meghatározni, kiknek van szüksége leginkább a termékedre, milyen előnyökért fog neked pénzt fizetni, akkor már jóval komplexebb a válasz

MARKET SEGMENTATION – Határozz meg egy megfelelően szűk piaci szegmenst (mind földrajzilag, mind minőségében) ahol meg tudod vetni a lábad és ahonnan kiindulva folyamatosan tudsz majd terjeszkedni (nekem pl. ez volt a legnehezebb, de mostanra már sokkal jobb válaszaim vannak, mint a program elején - persze van még mit dolgozni rajta)

FINANCIALS AND KEY VALUE DRIVERS – Bevétel – költségek = nyereség : erről szól ez a modul, illetve ez lesz az üzleti terved kiinduló pontja. Amellett, hogy nagyon izgalmas számolgatni, hogy milyen piaci részesedés mellett milyen növekedésre számíthat az ember, ez a modul segíteni fog a terméked árazásában is.

COMPETETIVE ADVANTAGE – Milyen előnyöd van a többi szereplőhöz képest? Olcsóbb a terméked, vagy sokkal jobb? Levédted a technológiát, esetleg van olyan komponense, ami különféle okok miatt másolhatatlan? Ha jó válaszokat tudsz adni erre a kérdésre, akkor az is egyértelmű lesz, milyen versenytársakra kell nagyobb figyelmet fordítani, illetve ez az egyik leghasznosabb infó egy potenciális befektető számára is.

Mikor nevezz ezekre a versenyekre?

Szerintem a legfontosabb kritérium, hogy tényleg – de tényleg – komolyan gondold, hogy amin most a szabadidődben dolgozol, az egyszer majd egy komoly vállalkozás lesz és amivel te, mint alapító és CEO az időd nagy részét tölteni fogod. Ezt nem érdemes félgőzzel csinálni és főleg nem érdemes csak a pénzért csinálni (egyébként is esetleges és hosszú út vezet addig, míg egyáltalán a pénz képbe kerül).

De ha komolyan eldöntötted, hogy ezt akarod és segítségre van szükséged az induláshoz, akkor a legjobb helyen vagy. További előny, hogy ezeken a programokon találkozhatsz hasonló vállalkozásokkal, akiktől sokat és gyorsan lehet tanulni, illetve hasonlóan gondolkodó emberekkel, akiknél jobb motivációt nem fogsz találni, ezt saját tapasztalatból mondom.

Hol lehet ezekre a programokra jelentkezni?

Az egyik legnagyobb ilyen európai szervezet az EIT, akiknek különféle szervezetei eltérő fókuszterülettel inkubációs és accelerator programokat szerveznek időről időre. A szervezetek tevékenységét itt ismerheted meg (illetve itt tudod ellenőrizni, hogy a projekted melyik szervezet célkitűzéseihez illeszkedik leginkább): https://eit.europa.eu/our-communities. Mi az EIT Climate-KIC Accelerator programban veszünk részt, amelyre minden évben kétszer lehet jelentkezni. Ez az egyetlen olyan inkubációs program Magyarországon, ahol szakmai támogatás mellett, vissza nem térítendő támogatást kapnak a programban résztvevő legjobb startupok. Ezen felül a cég nem kér részesedést sem a startupoktól.A következő jelentkezési időszak 2019 augusztustól szeptember közepéig tart, erről bővebb információt ITT találsz.

Vannak minden évben megrendezett versenyek is, mint a PowerUP! vagy az MVM Edison, de ezekről úgyis időben értesülsz, ha bármelyik magyar startuppal foglalkozó portált látogatod.

Amit még én szoktam követni, az a HVG ezzel kapcsolatos tag oldala: https://hvg.hu/cimke/startup-verseny

Remélem sikerült eloszlatni a startup versenyeket körülvevő ködöt és egy kicsit jobban bele láttok ezeknek a működésébe. Ha tetszett, akkor ne habozz, vágj bele, jelentkezz egy ilyen accelerator programba, hidd el, nem veszíthetsz semmit, de nagyon – nagyon sokat nyerhetsz (még akár pénzt is :D).

tothefacebookpage.jpg

A két versenyre készített pitcheket itt tudjátok megnézni:

Remélem tetszett az írás és találtál benne hasznos dolgokat. Ha szeretnél a fentiekkel kapcsolatban kérdezni, vagy van valamilyen kommented a témához, akkor kérlek írd meg a hozzászólásoknál vagy a Facebook oldalunkon!

A bejegyzés trackback címe:

https://makeitcount.blog.hu/api/trackback/id/tr4914967608

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása