Ha közösségi finanszírozásról van, szinte mindenki a két legnagyobb platformra gondol. De mégis milyen különbségek vannak a Kickstarter és az Indiegogo között? Mi alapján válassz, ha crowdfunding kampányt tervezel? Nekünk már mindkét platformmal vannak tapasztalataink, így most egy olyan összehasonlítást olvashatsz, ami segít dönteni a kérdésben.
Érdekes, hogy a legtöbben azt gondolják, hogy a Kickstarter a régebbi platform, pedig több mint 10 évvel ezelőtt indult az Indiegogo, majd 1 évvel később a Kickstarter. A kezdetekben főként művészeti projektek finanszírozására kerestek megoldást mindkét platformon, később jelentek meg a más típusú projektek.
Az Indiegogo kezdő oldala 2007-ből amikor a színes, árnyékolt logo még menő volt
Mára a Kickstarter ismertebb és nagyobb organikus eléréssel rendelkezik, viszont az Indiegogo kínál több olyan egyedi megoldást és lehetőséget, amely a kampányod szempontjából fontos lehet.
KI INDÍTHAT KAMPÁNYT?
Jónéhány országból gond nélkül indítható Kickstarter és Indiegogo kampány, természetesen Magyarország nincs köztük. Hazánkból egy kis kreativitással, de megkerülhetjük a megkerülhetetlent. Ez a téma annyira komplex és zavaros, hogy külön bejegyzést fogunk róla írni, de előljáróban annyit tudunk mondani, hogy ha nem vagy rezidens valamelyik elfogadott országban (vagy nincs ilyen megbízható ísmerősöd), akkor a legjobb esélyed a Stripe (Atlas) lehet a kampány indításához (de becs'szó, hogy erről írunk még bővebben).
Milyen feltételeknek kell megfelelni? A szokásos egyéni megfelelések (Kickstarter lista itt) szinte teljesen megegyeznek (legyél legalább 18 éves stb.), a kampányod szempontjából viszont az Indiegogo sokkal megengedőbb. Lássuk miben!
A Kickstarteren alapfeltétel, hogy mindenképpen szükséges valamilyen kreatív termék, amit le fogsz tudni gyártani és szállítani a sikeres kampányt követően. Karitatív, segítő és közösségi célra itt nem lehet gyűjteni. Ezzel szemben az Indiegogon szinte bármire lehet gyűjteni, közösségi projektekből sincs hiány. A Kickstarter kampányokra vonatkozó legfontosabb szabályokat itt olvashatod: https://www.kickstarter.com/rules
VAN MÁR PROTOTÍPUSOD?
A Kickstarter elvárása, hogy minden technológiai, illetve gyártással kapcsolatos projekt esetén működő prototípussal kell rendelkezned, melynek működése prezentálható. A saját Kickstarter kampányunk futtatásakor erre mi nem figyeltünk (nem tudtuk, hogy ez kötelező elem), így a kampány indítását követően kaptunk egy megkeresést a Kickstartertől, hogy legyünk szívesek felvenni, ahogyan a különféle funkciók működnek az eszközünkön és tegyük be a videokat a kampány ismertetőjébe. Amíg ezt nem csináltuk meg, addig a kampány nem indulhatott el, így erre neked is érdemes figyelned, ha a kampány indítása valamilyen marketing tevékenységgel is össze van hangolva.
Ezzel szemben az Indiegogo jóváhagyására nem kell várni, nem elvárás a prototípus megléte.
Ezért került be például ez a video is a kampányunk leírásába
KI A CÉLKÖZÖNSÉGED?
Tudnod kell, hogy ki a tipikus vevője a termékednek, és azt is, hogy merőben eltérő összetételű közönséget találsz a két platform mögött. Míg a Kickstarter backerei erősen húznak a gaming és a technológiai újdonságok felé, az Indiegogos userek ennél sokszínűbbek.
A Kickstarter kategóriái és ezek megoszlása: Gaming / Design / Technology soooo much winning
Mivel maga az Indiegogo is nyitottabb a kampányok típusait illetően, így nem meglepő, hogy a felhasználóik szintén nyitottabbak több terület iránt. Egyébként a nemek aránya azonos mindkét oldalon, 75-25 arányban a férfi látogatók vezetnek.
Az Indiegogon több, mint kétszer annyi kategóriatípus van, mint a Kickstarteren, így ha valamilyen különlegesebb projekted van, itt nagyobb eséllyel indulhatsz
FIX VAGY FLEXIBLE FUNDING?
Mi a célod pénzben kifejezve? A finanszírozási célt illetően is marad az eddigi alapvetés, a Kickstarter szigorúbb, az Indiegogo több lehetőséget kínál. A cél típusa a Kickstarteren fix, mindent vagy semmit alapon működik. Meg kell határoznod egy célösszeget, melyet, ha elérsz, megkapod a pénzt. Abban az esetben ha nem sikerül elérni, akkor buktad a kampányt és az összegyűlt (a célnél kevesebb) összeget.
Az Indiegogo a fix cél mellett kínál egy flexible lehetőséget, mely esetén az alkotó megkapja az összekalapozott összeget, bármennyi is legyen ez. Érdemes óvatosan bánni ezzel a lehetőséggel, és végiggondolni, hogy valóban nincs olyan minimum összeg, amelyre mindenképpen szükség van a projekt életre keltéséhez. Gyártás esetén ez fokozottan igaz. Több olyan - akár hazai - projektről is tudunk, ahol éppen a gyártásfinanszírozás volt, ami végül bedőtötte a projektet.
Az egyik magyar Kickstarter kampány ami nem tudta szállítani amit ígért: épp a gyártási költségeket becsülték alul (nagyon)
MENNYIBE FOG EZ NEKED KERÜLNI?
Azonos díjszabással dolgozik mindkét oldal, így teljesen felesleges matekozni a költségekkel:
KICKSTARTER
- 5% platform díj
- 3% + $0,2/pledge tranzakciós díj (10$ alatti pledge-ek esetében 5% + $0,05/pledge)
INDIEGOGO
- 5% platform díj
- 2,9% + $0,3/pledge
ÉS EZ STATISZTIKAILAG...
Összességében a Kickstarter vezet az Indiegogo előtt. Szigorúbb elvárásai miatt kevesebb kampány indul náluk, de a mégis a náluk finanszírozott kampányok összeértéke több, mint négyszerese az Indiegogo kampányaihoz képest.
Illetve egy gyors osztással az is kiderül, hogy egy átlagos pledge (1 backer hozzájárulása) értéke mindkét oldal esetben 80-90 dollár körül mozog. Ezt mindenképpen vedd figyelembe a terméked árazásánál is.
MINŐSÍTETT SZOLGÁLTATÓK
Egy korábbi cikkünkben már írtunk a legnagyobb bebukott projektekről, valószínűleg ezek sokasága indíthatta el azt a kezdeményezést mindkét oldalon, hogy minősített szolgáltatókkal segítsék a projektkészítőket. Az ajánlott szolgáltatók között találunk olyan partnereket, akik egészen a folyamat elejétől tudnak segíteni, például ügynökségeket, gyártó, kiszállító cégeket.
A Kickstarteren EXPERTS néven találod az ilyen partnereket itt ni. Az Indiegogo szakértőket pedig itt találod.
INDEMAND
Az Indiegogonak sikerült egy jó megoldást kialakítania arra a „holt időre”, amely a sikeres kampányidőszak és a rewardok/perkek kiszállítása között húzódik. Ez az időszak elképesztően megterhelőa csapatok számára és pont emiatt nem tudnak a potenciális vevőkkel foglalkozni.
Webshopot ilyenkor még nem üzemeltet (szinte) senki, maximum a feliratkozókat lehet gyűjteni a későbbi értékesítéshez. Erre a piaci résre alkotta meg az Indiegogo az Indemand szolgáltatást. Az Indemand lényege, hogy a sikeres kampány után is lehet előértékesíteni a terméket, így nyújt továbbra is lehetőséget a pénzgyűjtésre az alkotóknak, valamint a kampányidőszakról lecsúszott vevők is tudnak vásárolni még a piaci értékesítés megkezdése előtt. Plusz pont, hogy nem csak az Indiegogo-n indított projekteknek szól az Indemand, más platformok kampányait is befogadják, egy feltétel van, hogy sikeresen finanszírozott kampánynak kell lennie.
A szolgáltatásról bővebben olvashatsz ide kattintva.
BIZALOMNÖVELŐ SZOLGÁLTATÁSOK
Garantált szállítás badge
Jelenleg még pilotként működik az Indiegogon elérhető információk szerint. Ezt a jelvényt akkor kaphatja meg valaki, ha olyan kampányt futtat, amelyben egy konkrét terméket (hardware) állít elő és vállalja, hogy 6 hónapon belül szállít. A sikeres kampány után, csak abban az esetben utalják ki a Indiegogo-n gyűjtött összeget, ha termékek legalább 80%-át kiszállították. Tehát ez csak akkor lehetséges, ha képes valaki megoldani a gyártás előfinanszírozását.
Bővebben erről itt olvashatsz.
Arrow Certification Program
Több előnnyel is rendelkezik az Arrow és az Indiegogo kollaborációjából született program, és mivel ingyenes, vétek lenne kihagyni. Hardver gyártás esetén, amennyiben ők átnézik a koncepciódat, prototípusodat, és megvalósíthatónak vélik, kaphatsz egy Arrow Certified Technology badge-t a kampányoldaladra. Nyilván ez a minősítés sem garancia arra, hogy a backerek megkapják a pénzük ellenértéket, de kétségtelenül egy nagyon jó bizalomnövelő dolog. A program másik előnye a Flash Funding lehetőség IoT projekteknek, ahol több ezer dollár támogatás is elnyerhető.
Itt egy rövid összeállítás olyanokkal, akik már részt vettek a programban
Külön érdekesség, hogy jelenleg mi is épp a review szakaszban vagyunk a programban a saját projektünkkel. Már túl vagyunk egy hosszabb konzultáción egy hozzánk delegált mérnökkel és hamarosan jön a következő kör, amikor már a prototípust fogjuk együtt átnézni. A certifikáton és a Flash Funding lehetőségén felül ez egyébként arra is nagyon jó alkalom, hogy valaki átnézze a projektedet mérnöki szemmel, de teljesen kívülállóként.
SUPPORT
Plusz pont az Indiegogo számára a support minősége. A saját bőrünkön tapasztaltuk a Kickstarter supportjának lassúságát és nehézkességét. Egy hét volt, mire sikerült megtudnunk miért nem indult a kampányunk és mivel kell kiegészítenünk az anyagunkat majd újra review alá került a kampány. Ezzel szemben az Indiegogo support teamjét mindenhol dicsérik a gyorsaságukért.
AKKOR MOST MELYIKET VÁLASSZAM?
A Kickstarter szigorú szabályrendszere hatékonynak tűnik, a sikeres projektek aránya dupla, míg az összes náluk elköltött összeg több mint négyszerese az Indiegogo számaihoz képest, a sikeresen finanszírozott projektek arányában pedig dupláznak.
Oldallátogatásban szintén a Kickstarter vezet, ezzel párhuzamosan nagyobb a lehet a Te esélyed is, de mielőtt döntenél mindenképpen gondold végig:
- melyik platform közönsége áll közelebb a projektedhez
- rendelkezel-e már prototípussal
- van-e olyan Indiegogos plusz szolgáltatás, amely jelentősen erősíteni tudná a kampányodat
Ha pedig igazán bevállalós vagy és nem szeretsz pihenni, akkor még mindig dönthetsz úgy, hogy elindítod a Kickstarter kampányodat és mellette párhuzamosan futtatsz egy Indiegogo kampányt is (akár flexible funding-gal).
Remélem tetszett az összefoglaló és találtál benne hasznos dolgokat. Ha szeretnél a fentiekkel kapcsolatban kérdezni, vagy van valamilyen kommented a témához, akkor kérlek írd meg a hozzászólásoknál!