The startup launchpad

MakeItCount

MakeItCount

5+1 legnagyobb Kickstarter és Indiegogo bukta

Milliárdos kampányok, amikből nem lett semmi

2019. november 20. - SulczGabor

Ha támogattál már pénzzel kampányt a Kickstarteren vagy az Indiegogon, akkor biztos ismerős a gyomorszorító érzés, ami minden esetben elfog, amikor megnyomod a "Back this project" gombot. Keresztet vetsz a pénzedre és reménykedsz benne, hogy valamikor majd tényleg megkapod a terméket, de legalábbis valami hasonlót, mint amit a kampány készítői ígértek. A félelmed nem alaptalan, ugyanis minden 10 sikeres kampányra jut 1, amelyik végül soha nem szállítja az ígért terméket (és legtöbbször le is húzza a rolót örökre). Mi most készítettünk egy összeállítást a legnagyobb port kavart szuper-sikeres Kickstarter és Indigeogo kampányokról, amelyek végül sosem teljesítették az ígéreteket.

Ezek a kampányok a célösszeg akár több mint százszorosát is összegyűjtötték, de vagy a gépezetbe csúszott hiba, vagy csalás, félrevezetés miatt mégsem lettek igazi sikerprojektek. Ezeket vállalkozásokat és termékeket mai árfolyamon átszámítva akár több milliárd forinttal támogatták hétköznapi emberek, ezért még érdekesebbek az okok, amik végül az adott termék bukásához vezettek.


Akkor lássuk az 5 legnagyobb csalódást okozó kampányt:

5. TIKO

  • Kampány alatt gyűjtött összeg: 2 950 847 $  
  • Kampányt támogatók száma: 16 538

Az elmúlt néhány évben a legnépszerűbb termékek a közösségi finanszírozási térben egyértelműen a 3D nyomtatók és a drónok voltak, úgyhogy kezdjük is a sort a 3D nyomtatóval!

tiko.jpg

Ez itt a TIKO, tiszta unibody, ilyen még sose volt!

2015-ben indult a Tiko – The Unibody 3D Printer kampány a Kickstarteren. Nagyon egyedi, az eddigi 3D nyomtatóktól (akkor még) merőben eltérő külsejű eszközt kínáltak 179 dollárért, ha nem sikerült elcsípnünk az early bird árat. A kecsegtető ár és a megnyerő design lehetett a húzóerő a kampány felfutásakor. Körülbelül 4 000 terméket sikerült legyártaniuk és eljuttatni a vásárlókhoz, majd 2017 végén egy hosszabb update bejegyzésben zárták soraikat örökre. Fejlesztésre és a prototípustól tömegtermelésig vezető út feltérképezésére költötték a teljes összeget, de mégsem sikerült az összes megrendelt eszközt legyártani.
A kommentekből kiderült, hogy azok a szerencsések, akkor a 4 000 db termékből kaptak, sem lehettek végtelenül elégedettek, mivel nem az ígért minőséget kapták. Mivel a Tiko mögötti csapat örökre eltűnt, így support-ot sem kaphattak azok, akiknél elromlott a nyomtató.

A kampányvideot, itt tudjátok megnézni.

4. ZANO

  • Kampány alatt gyűjtött összeg: £2 335 119 (kb. 3 – 3,5 millió dollár) 
  • Kampányt támogatók száma: 12 075

A Zano egy nano-, tenyérben is elférő drónnak készült az átlagemberek számára, amely légi felvételek, HD videók készítésére is alkalmas. A Zano mindent WIFI-n keresztül azonnal továbbít is az iPhone vagy Androidos okostelefonunkra és mehet is a megosztás. Néhány százan megkapták az elkészült termékeket, ám a drón képességei köszönő viszonyban sem voltak a kampány során hangoztatott feature-ökkel. A Kickstarteres debütálás után nem sokkal csődbe is mentek, a támogatóikat pénz és drón nélkül hagyva.

zano.jpg

ZANO: olyan kicsi, hogy nincs is 

Akkoriban ez volt a legnagyobb támogatást élvező európai projekt (azóta megelőzte 2 óra-projekt és közel fél tucat társasjáték, akik már vagy teljesítették a vállalásaikat, vagy még folyamatban van), illetve 2015-2016 környékén sajnos több nagy támogatású kampány sem hozta az elvárt eredményeket. Feltehetően ennek is köze lehetett ahhoz, hogy a Kickstarter felkérte Mark Harris újságírót, hogy derítse ki mi állhatott a Zano bukásának hátterében.

Előljáróban érdemes tudni, hogy a Zano mögött álló csapat úgy építette fel a kampányt, hogy meghatároztak bizonyos nagyságrendi számokat, melyek elérésekor új feature-rel bővítik a terméket. 125 000 fontnál lett volna „csak” sikeres a kampány és a végső cél 2 millió font volt. Mivel a kampány alatt összegyűjtött összeg jócskán meghaladta a 2 millió fontot, így a legkomplexebb, legtöbb feature-rel rendelkező Zanot kellett leszállítaniuk.

Harris szerint ez rendkívüli nyomást és nehézséget jelentett a Zano mögött álló csapatra. Ennek a csapatnak korábban volt egy katonai drón fejlesztése is, mérsékelten elégedett ügyféllel a munka végén. Harris nyomozásából kiderült, hogy már a kampány során félrevezetően kommunikáltak a drónról, és az akkori képességeiről és készültségi fokáról, teljes funkcionalitással rendelkező prototípussal sosem rendelkeztek. Túlzott magabiztosság, de a projekt számára fontos kompetenciák hiánya, és felesleges pénzköltés vezethetett a Zano teljes bukásához.
Mark Harris átfogó elemzését itt találjátok.

A kampány oldalát pedig itt éritek el.

tothefacebookpage.jpg

3. THE SKARP LASER RAZOR

  • Kickstarter kampány alatt gyűjtött összeg: 4 005 111$ (Kickstarter által felfüggesztve)
  • Kickstarter kampányt támogatók száma: 20 632
  • Indiegogo kampány alatt gyűjtött összeg: 507 810$
  • Indiegogo kampányt támogatók száma: 2 787

Nekem ez az egyik személyes kedvencem, mert már a video is annyira bullshit gyanús, hogy először azt hittem valami poén csak az egész.

A SKARP kampánya 2015 őszén futott, egyszerre a 2 nagy crowdfunding oldalon. A Kickstarter felfüggesztette a kampányt még mielőtt az ötletgazdák hozzájuthattak volna a 4 millió dollárhoz és az ok nemes egyszerűséggel annyi volt, hogy nem tudtak felmutatni működő prototípust. Minden bizonnyal ez egy jó döntés volt a Kickstarter részéről, látva az Indiegogon futott kampány eddigi kimenetelét.

skarp.jpg

SKARP lézerborotva: a prototípus mindent tudott, kivéve borotválni

A termék a szőrtelenítés kényes témakörében ígért tökéletes megoldást, egy borotvát, mely lézerrel(!) vágja el a szőrszálakat. Ezt a forradalmi ötletet megtámogatták a környezetvédelmi oldallal is, mivel csak Amerikában évente 2 milliárd borotva, borotva fej végzi a kukában. Így, ha létezik is olyan ember, akinek még sosem gyűlt meg a baja a borotva használattal, őket is megnyerhették a környezetvédelmi kártya kijátszásával.

Máig évente egy-két alkalommal hírt adnak magukról az ötletgazdák, de a legutóbbi bejelentkezésükkel nagy vállalást tettek, 2021 júniusára ígérik a terméket. 2015-ben indultak, és most 2019-et írunk. Vélhetően egy támogatójuk sem hisz abban, hogy valaha is a kezében fogja a lézer borotvát, inkább csak szórakozásképp járnak a kampány oldalára kommentelni.

A kampányokat itt és itt éritek el.


2. OUYA 

  • Kampány alatt gyűjtött összeg: 8 596 474$
  • Kampányt támogatók száma: 63 416

2012 nyarán jelent meg a Kickstarteren a 99 dolláros OUYA játokkonzol. Egy évvel később el is kezdték rewardok leszállítását, ezzel párhuzamosan pedig kikerült a termék a boltok polcaira. Elsőre nem is tűnik bukásnak (legalábbis az előzp projektekhez képest).

ouya.jpg

Ez az, végre megjött az OUYA-m, kár hogy csak 3 játék van hozzá :(

Az első ballépés, amivel sok korai támogatójukat magukra haragították, a korai értékesítés megkezdése. Több ezer backer még nem kapta meg a konzolt, de közben már a boltokban megvásárolható volt szintén 99 dollárért.
A leginkább indie játékoknak teret adó játékkonzolon kezdetben nagyon gyér volt a felhozatal a játékokból. Később sem bővült, mivel a játékfejlesztők úgy vélték nem tudnak igazán pénzt csinálni az OUYA-n, ezért nem is fejlesztettek erre a platformra játékokat.

A terméket a készítők azoknak a felhasználóknak szánták, akik nem akarták megfizetni az XBOX magas árát, de nem is szerettek volna csak a telefonjukon játszani. Viszont az OUYA esetében a kontroller és a grafika minősége is hagyott kívánnivalót maga után, illetve gyakran elvesztette a WIFI jelet is (és mindannyin tudjuk, az mennyire rohadtul idegesítő). A fenti tényezők egyike sem tett a felhőtlen játékélményhez sokat.

2015-ben felvásárolta őket a RAZOR (na nem az előző borotvagyártó csapat, hanem a kifejezetten gamerekre specializálódott mamutcég), de kihangsúlyozva, hogy nem volt része a dealnek az OUYA hardver része (sem a kontroller, sem a konzol), így megszüntették a játékkonzol gyártását. A termék mindösszesen 2 évet élt. A szoftver támogatást egészen sokáig, idén júniusig biztosították, viszont 2019. június 25-én végleg lehúzták a rolót az OUYA és felhasználói számára.

A kampány oldalát pedig itt éritek el.

1. COOLEST COOLER

  • Kampány alatt gyűjtött összeg: 13 285 226$
  • Kampányt támogatók száma: 62 642

A Coolest Cooler nem más, mint egy praktikus hűtőtáska tányértartóval, üvegnyitóval, vágódeszkával. Fogantyú és a kerekek segítségével könnyen mozgatható és alábbi, nem elhanyagolható fancy funkciókkal:

  • Bluetooth hangszóró
  • Beépített turmixgép
  • USB töltő
  • LED világítás

coolest.jpg

Mindenttudó hűtőláda szinte INGYEN!

40 000 backer már élvezheti a zenélő hűtőtáskáját, ám további 20 000 backer még mindig vár erre a pillanatra 2014 óta. 2017-ben több száz panasz érkezett az Oregon állami bíróságra, mivel a Coolest megvásárolható volt Amazonon, ám a Kickstarterhez tartozó teljesítések még nem értek véget. A nyomozás során ártatlannak ítélték az alapítót, Ryan Greppert. Kötelezték őt a következő 3 évben a további termékek leszállítására vagy a backerek pénzének visszatérítésére.

Namost, ahhoz, hogy le tudják gyártani a maradék 20 000 db-ot további pénzre van szükségük, ezért volt szükség a termékek Amazonos értékesítésésre. Forradalmi ötlet, elkezdték értékesíteni a Coolereket 450 dolláros áron. (A kampány alatt ennek töredékért, 185 dolláros áron lehetett benevezni a Coolestre). A jelenlegi értékesítésből befolyt összeget pedig a korábban (Kickstarter alatt) rendelt termékek gyártására fogják költeni. 22-es csapdája…Jelenleg mi nem találtunk olyan linket Amazonon, ahol megvásárolható a Coolest Cooler. Reméljük a legjobbakat.

A kampány oldalát itt éritek el. Ja és ha csak egy Kickstarter videot fogtok megnézni ma, akkor ez legyen az, mert ez elég jól össze lett rakva.

+1 PEBBLE

A PEBBLE a világ első okosóráinak egyike volt, mely 3 sikeres Kickstarter kampányt tudhat a háta mögött. Összesen több mint 40 millió dollárral támogatták őket 2012 és 2016 között az emberek. Amiért kiemelkedik a többi projekt közül, az a hihetetlen menetelés és teljesen valószínűtlen célok, amit a cég működése során (5 év alatt) végül szinte minden esetben el is ért. A Pebble story jóval fordulatosabb és érdekesebb, mint amit ez a bejegyzés elbír, úgyhogy most csak egy szuper-lerövidített verziót mutatunk, de később tervezünk visszatérni a témához, mert nagyon sokat lehet tanulni az ő esetükből.

pebble.png

Pre-Apple watch korszak

Az alábbiakban láthatjátok számszerűsítve a 3 kampányt:

Pebble (2012)

  • $10 266 845
  • 68 929 backer

Pebble Time (2015)

  • $20 338 986
  • 78 471 backer

Pebble 2, Pebble Time 2, Pebble Core (2016)

  • $12 779 843
  • 66 673 backer

Az első két kampányban sikeresen leszállították a termékeket, ám a harmadik és egyben utolsó kampányban csak a Pebble 2 típusú órákat sikerült. 2016 végén felvásárolta a céget a FitBit, a kapott összegből pedig visszatérítették azoknak a backereknek a pénzét, akiknek nem tudták már elkészíteni a termékeket.

Az egyes Kickstarter kampányok között jelentősen leestek az eladási számaik, ezért tértek vissza folyamatosan a crowdfundinghoz. 2015-ben kezdődtek a gondok, nem tudott a cég profiábilisan működni, majd 2016 elején a Pebble dolgozóinak negyedét elbocsátották.

Túlbecsülték az okosóra piacot, nem ez lett az okostelefonok utáni következő nagy bomba. Félreértelmezték a piacot, de nem csak a Pebble, ugyanígy járt az Apple is. A Pebble a produktivitásra helyezte a hangsúlyt az óra tervezésénél, míg az Apple egy iPhone-t tervezett a csuklókra. Eközben a felhasználókat inkább a fitness jellegű feature-ök érdekelték, mint a pulzusmérő, aktivitásmérő, alvásfigyelő stb... Ezt a tanulópénzt akkoriban mindenkinek meg kellett fizetnie, de nem mindegy, hogy mekkora költségvetésből. Míg az Apple ezen gyorsan túllendült, a Pebble teljesen beleroppant.

ETTŐL MÉG NYUGODTAN TÁMOGASS PROJEKTEKET :D

Mi hiszünk a közösségi finanszírozásban és nem szeretnénk elriasztani ettől titeket sem. Ugyanakkor  fontos, hogy tisztában legyen mindenki a kockázatokkal és csak akkor támogasson egy projektet, ha az a pénz nem fog hiányozni a családi kasszából.

Mindenki szeretne értéket kapni a pénzéért és bizalmáért cserébe, de ahogyan a fentiekben is olvashattátok, sok projekt esetében jóhiszeműen jártak el az alapítók, de mégis elbuktak a való életben, szóval érdemes jól átgondolni, mielőtt rányomtok arra a bizonyos gombra. 

tothefacebookpage.jpg

Remélem tetszett az összefoglaló és találtál benne hasznos dolgokat. Ha szeretnél a fentiekkel kapcsolatban kérdezni, vagy van valamilyen kommented a témához, akkor kérlek írd meg a hozzászólásoknál! 

A bejegyzés trackback címe:

https://makeitcount.blog.hu/api/trackback/id/tr4515314682

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Aréna 2019.11.21. 12:02:47

Emlékszem milyen mély letargiába zuhantam amikor kiderült hogy soha nem lesz Pebble Time 2-m :( A Steel azóta is a karomon van :)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2019.11.21. 17:06:34

ennél csak a teljesen képtelen cuccok a jobbak. emlékszem egy "termékre" ami vízbűl vette volna ki a zoxigént, a szájba harapva alig 10-20 centis cuccal kajakra a víz alatt lehetne lakni is mert sosem fogy ki a levegő. biztos a nitrogént is kivette volna a vízbül hozzá...

DaveEr 2019.11.21. 17:07:08

Nekem volt egy Pebble Time-om. Fél évet vártam rá, a hátulján a "Kikstarter" felirattal (vagy valami hasonló). Egy hétig teszteltem az órát, egy hulladék volt. Miniatűr kijelzővel, nagy, nehezen benyomható gombokkal, rövid működési idővel. Meghirdettem a Vaterán, és 1 napon belül eladtam, dupla áron... Szóval ki lehet szállni jól is, ha sikerül kifogni egy "early bird" árat. ;)
süti beállítások módosítása