Mindenki, aki startupot épít, arról álmodozik, hogy ő lesz a következő AirBNB, Uber vagy Tesla, de a kemény valóság az, hogy a becslések szerint a startupok 90%-a elbukik, így ha te is a saját vállalkozásodon dolgozol, elég rossz esélyekkel indulsz. Épp ezért mi most szeretnénk növelni az esélyeidet azzal, hogy megmutatjuk mik azok a dolgok, amik jellemzően kicsinálják a startupokat, így te is könnyebben tudod őket elkerülni.
Nem csak a pénz hiánya miatt buknak el a startupok
Arról, hogy miért bukik el egy startup, könyveket lehetne írni, neked viszont biztosan nincs erre időd, ezért most tömören és gyorsan fogjuk bemutatni a legfőbb okokat. A CB Insights 2014 óta gyűjti a becsődölt startupok visszaemlékezéseit arról, hogy miért is buktak el. Jelenleg 339 post mortem idézet olvasható az oldalukon, melyből készítettek egy TOP20-as listát, hogy valójában miért megy tönkre a legtöbb startup. Meglepő lesz, de mindössze 3 ok köthető szorosan a pénzhez:
- TOP16 - Befektetői érdeklődés hiánya
- TOP5 – Árazási problémák
- TOP2 – Elfogyott a pénz (bár ez egy csomó más problémának az eredménye is)
TOP20 Reasons Startups Fail, https://www.cbinsights.com/research/startup-failure-reasons-top/
Egyébként a lista élén a piac hiánya áll, vagyis, hogy nem volt kereslet a termékre vagy szolgáltatásra
A maradék 17 ok, köztük a listavezető is, mind az üzletmenettel vagy az alapító csapattal függ össze, leginkább pedig bizonyos kompetenciák hiányára mutat rá. Ha felismerésre kerül a kompetenciahiány, akkor érdemes azonnal elgondolkodni a megoldáson, fel kell tudni ismerni, hogy senki sem érthet mindenhez, persze ehhez mindenkinek a helyén kell kezelnie a saját egóját (így sokszor ez lesz a legnagyobb kihívás).
A fenti finanszírozással kapcsolatos gondok mellett jogi, marketing, sales jellegű problémák is vezettek a cégek bukásához. Viszont ami nem elhanyagolható, hogy a vezetői képességek hiánya is közre játszhat a bukásban, ugyanis a felsorolásban szereplő kiégés, fókuszvesztés, nem megfelelő összetételű csapat, feszültség a csapattagok között, illetve networking problémák mind orvosolhatóak/megelőzhetőek, ha arra alkalmas ember vezeti a céget.
A teljes listát itt találjátok: CB Insights - The Top 20 Reasons Startups Fail
Hosszú az út
Bár ez az ok nincs megnevesítve, a sorok között olvasva egyértelmű, hogy sokszor az okozza a startup vesztét, hogy egyszerűen senki sem számít arra a kezdetekkor, hogy a sikerhez vezető út ennyire sokáig fog tartani és ilyen sok nehézséget kell majd legyűrni. Hosszútávon kiéleződnek a konfliktusok, kiéghetnek a résztvevők, jobban kiütközik az inkompetens vezetés és egyszerűen mentálisan is sokkal megterhelőbbé válik idővel a vállalkozásépítés (lásd lentebb).
Sok esetben nem gondolunk bele abba, hogy amit a jelenben látunk, azt mennyi munka előzte meg. Ennek egyik kiemelkedő példája a Virgin Galactic, amivel az alapító Richard Branson célja, hogy tömegek számára elérhető legyen az űrutazás. Amit viszont sokan nem tudnak (főleg, aki most jár a 20-as évei elején), hogy a Virgin története egészen 1972-ig nyúlik vissza és kezdetben lemezkiadással foglalkoztak. Vagy ott van a két technológia óriás, a Google és a Facebook story-ja, amelyek amerikai egyetemekről, a Stanfordról és a Harvardról indultak akkor, amikor még a cég alapítói is egyetemre jártak.
A sokáig tartó vállalkozásépítés egyik gyakran előforduló betegsége, hogy a cégvezetésnek nincs szilárd elképzelése a jövőről, sokszor csapong és nem teszi le a voksát a sok kecsegtető üzleti lehetőség egyikénél sem.
A fókuszvesztés egyik legjobb példája a WeWork története, amit már korábban feldolgoztunk egy másik bejegyzésben. A WeWork közösségi irodahálózatot épített ki és üzemeltet, viszont az alapító a valóságtól elrugaszkodva egy globális cégcsoportot látott a szeme előtt iskolával, bankkal, lakóingatlanokkal és ezekhez kapcsolható kisebb technológiai cégekkel. Ez a nem túl tiszta vízió azt eredményezte, hogy mesterségesen felpumpálták a cég értéket, majd a lufi kipukkadt a WeWork pedig a csőd szélére került.
Fejben dől el
Ha már biztos vagy benne, hogy a termékedre / szolgáltatásodra szükség van, tudod, kik lesznek az első vevőid és esetleg pénzhiánnyal sem kell küzdened, még mindig van egy kihagyhatatlan komponens, hogy sikerre vihesd a startupodat. Ez a komponens pedig, hogy te magad hogyan tudod mentálisan feldolgozni a nyomást, a stresszt, a bizonytalanságot és a sikert (mert ez sem egyértelmű).
A Medium startup alapítók mentális egészségével foglalkozó cikkében 9 gondolatot fogalmaznak meg, amely segíthet megőrizni az „épelméjűséget”. Ebből mi csak hármat fogunk kiemelni, a többit olvassátok el angolul, érdemes.
Te mit futsz? Maratont vagy sprintet?
Nem mindegy, hogy milyen időtávban gondolkodsz. Hűek maradva a cikkhez, reggelente munkába menet a sprint cipőt húzzuk fel, ám ha szeretnénk előre tekinteni és hosszútávon gondolkodni a sprint cipőt maratoni szemüvegre kell cserélnünk.
Az sem mindegy milyen időtávra rendezkedik be valaki a saját alapítású cégébe. Ha valaki 100%-ban az exitre hajt, akkor is legalább 5+ évre kell terveznie, ami azért valljuk be hosszú idő és nem a sprint cipő illik hozzá. (Ehhez már csak plusz adalék, hogy sokszor az alapítóknak teljesen más céljaik vannak, de ezt nem osztják meg egymással. Ezt ne csináld, legyen transzparens mindenkinek a másik célja is, hangoljátok össze a törekvéseiteket, sok bosszúságtól megkíméled magad.)
Ne hasonlítgasd magad
Itt pedig visszautalnánk egy korábbi bejegyzésünkre, miszerint az átlagos sikeres startupper nem a húszas éveiben gazdagodott meg. A legrosszabb, amit tehetsz, hogy Te magad presszionálod Önmagad, hogy Zuckerberg, ennyi idősen már...
Ne nyomaszd magad, fognak majd mások elegen a jövőben, pláne ha kockatőkét is akarsz bevonni.
Inspirálódj más emberektől, de ne várd el magadtól ugyanezt azonnal, inkább próbáld meg a látott, olvasott tanulságokat beilleszteni az életedbe.
Tökéletes sosem lesz (és ez jól is van így)
Ebben tuti, hogy sokan nem fogtok velem egyetérteni, de a saját épelméjűségem megőrzésében (és a biznisz gyors építésében is) sokat segített az a hozzáállás, hogy:
A 80% az új 100%.
Az informatikai projektekben jártasaknak nem lesz idegen, hogy sokkal célravezetőbb kis egységekben gyorsabban szállítani, mint a tökéletességet hajszolni. Ez nem azt jelenti, hogy legyünk slendriánok és összecsapott félkész dolgokkal próbáljunk meg érvényesülni, hanem azt, hogy próbáljunk minél gyorsabban és minél több értéket adni az ügyfeleinknek még akkor is, ha mi úgy gondoljuk, hogy még van mit csiszolni a terméken / szolgáltatáson.
Tartsd észben: sosem lesz olyan, hogy ez kész, tökéletes és 100%-ig elégedett vagy vele, hiszen ahogyan haladsz előre és változik a piac, mindig fogsz találni fejleszteni valót.
Prioritások és amire MINDIG figyelned kell
Ha úgy érzed, hogy ennyi mindennel nem lehet egyszerre foglalkozni, és hogy maga alá temet a sok tennivaló, itt egy kis segítség. Kezdd az alap dolgokkal: validáld a startupodat, keresd meg a potenciális vevőidet és azonosítsd a piacodat. Ha ez mind megvan, akkor készíts egy középtávú távú tervet (legalább 1 évre) és mérd fel, hogy a terv alapján mikor milyen kompetenciákra lesz szükséged. Ha ezzel a két nagy blokkal megvagy, akkor már nem lesz nehéz dolgod tőkéhez jutnod, akár befektetőkben, hitelben vagy közösségi finanszírozásban gondolkozol. A fentiek mellett pedig folyamatosan kell foglalkoznod azzal is, hogy az alapítótársaiddal és a céged vezetőségével egy irányba húzzátok a szekeret és lehetőleg azonos célok lebegjenek a szemeitek előtt.
Amire pedig már most érdemes időt fordítanod: állj meg egy pillanatra és gondolkodj el rajta, miért is csinálod ezt az egészet. Legyen mindig motivációd és belső üzemanyagod, hogy elkerülhesd a kiégést és a fókuszvesztést. Kicsit kapcsolj ki, olvass vagy nézz valamilyen inspiráló dolgot, sportolj vagy meditálj, a lényeg, hogy élvezd amit csinálsz, hidd el, úgy sokkal több értelme van.