The startup launchpad

MakeItCount

MakeItCount

Így működik a kockázati tőkebevonás itthon

Két körös kockatőkebevonás tanulságai és jótanácsok

2021. szeptember 15. - SulczGabor

hiventures.jpg

A vállakozásunkkal, a TheCineScaper-el 2020-ban részt vettünk a Hiventures inkubációs programjában és a kezdeti tőkebevonást követően, idén - végre - júniusban lezártuk a 2. körös tőkebevonást is, most pedig épp a vállalkozás első termékének sorozatgyártását indítjuk be, illetve építjük ki a viszonteladói hálózatot is. Szóval elég sok érdekes dolog történik velünk.

Ez a mostani bejegyzés nem egy step-by-step guide, inkább csak a mi saját tapasztalatunk arról, hogy hogyan is működik a VC funding itthon egy ötlet szintű vállakozás esetén

Tekerjük vissza az időt pár évvel:

Mátét még 2018-ban ismertem meg, amikor egy Kickstarter video készítésében segített és bár a kampány nem volt óriási siker, a kitűzött célt elértük. A közös munka nagyon király volt, ezért már akkor elhatároztuk, hogyha adódik rá alkalom, akkor újra együtt fogunk dolgozni.

 aquashield-smart-controlling-for-hydroponics-and-aquaponics-by-ga_bor-sulcz-_-kickstarter.jpg

A Kickstarter kampányunk 2019-ből

A Kickstarter után is folyamatosan ötleteltünk különféle projekteken és közben Máté elindította a saját Youtube csatornáját is, ami az akvarisztika egy speciális formájával, az aquascapinggel foglalkozik. A csatornát hamar felkapták és gyorsan elérte a 100 000 fős követőtábort is. (Mostanra meg már majdnem 200.000 feliratkozója van.)

Az aquascaping egyfajta vízalatti kertépítés, ahol inkább a növényeken és a művészi megjelenésen van a hangsúly. Az ilyen akváriumokban elengedhetetlen a növények tápozása, mert külön adagolt ásványi anyagok nélkül a növények nem kapnának elég tápanyagot és gyorsan elpusztulnának.

 Bár vannak készen kapható tápoldatok is, ezekkel több probléma is volt, ezért Máté több saját receptet is kipróbált és az eredmények nagyon meggyőzők voltak.

 Mivel sok visszajelzés érkezett a feliratkozóktól, hogy szeretnék ők is kipróbálni ezt a saját készítésű tápoldatot, nem gondolkoztunk sokat és elhatároztuk, hogy valós terméket csinálunk ebből receptből és piacra is visszük azt.

 Az ötlet és a kezdeti lelkesedés megvolt, de az is gyorsan kiderült, hogy egy ilyen terméket csak nagy mennyiségben lehet gyártani és a gyártás megkezdése előtt is van még jócskán feladat. Mivel a projekt már rögtön a kezdetekkor sok pénzt emésztett volna fel – mi pedig le voltunk égve – alternatív finanszírozás után kellett néznünk.

Ekkorra én már jó ideje aktívan foglalkoztam startupokkal és a Hiventures programja is ismerős volt, úgyhogy rövid utánajárás után elhatároztuk, hogy megpróbálkozunk kockázati tőkét bevonni és abból finanszírozni a projekt kezdeti lépéseit. Bár Magyarországon több VC is aktívan tevékenykedik, a mi méretünkben akkor szinte senki más nem működött.

Mivel a termék szinte még csak ötlet szintjén működött – sem kidolgozott prototípussal, sem működő céggel nem rendelkeztünk – egyértelmű volt, hogy a Hiventures inkubációs programjában fogunk pályázni. Akkor, 2019-ben az inkubáció már 15M Ft kezdeti tőkebefektetést jelentett, 9M Ft tőkeinjekció és 6M Ft konvertálható tagi kölcsön formájában. A kovenrtálható tagi kölcsön működése kicsit speciális, de itt elég jól össze lett szedve, hogy hogyan is működik.

A 9M Ft-nyi tőkebefektetésért cserébe a Hiventures 9%-os tulajdonrészt szerzett, ami azt jelenti, hogy a vállalkozásunk értéke a befektető szemszögéből nézve pontosan 100M Ft. Ennek most még különösebb jelentősége nincs, de ha idővel majd szeretnénk más befektetőt is bevonni a cégbe, eleve csak ezen a cégértéken tudunk majd tárgyalni vele, vagyis addigra tényekkel kell tudnunk alátámasztani – pl. bevételi adatokkal – hogy a vállalkozásunk tényleg ér legalább ennyit (de inkább többet). 

Egy kicsit előreszaladtam, mert az első jelentkezéstől a pénz utalásáig majdnem 8 hónap telt el. Ezt azért is fontos kiemelni, mert bár jellemzően ennél rövidebb az átfutása egy ilyen projektnek, 5-6 hónapos folyamatra simán számolhatsz majd te is.

És akkor lássuk, hogy mi is történik ez idő alatt....

Ez most kifejezetten a Hiventures saját folyamata lesz, amit ők is folyamatosan fejlesztenek – viszont jó eséllyel sok dologban különbözik ez más VC-k befektetési gyakorlataitól. Ugyanakkor a folyamat célja és főbb elemei megegyeznek, ezért ez az infó annak is hasznos lesz, aki végül nem a Hiventures-szel fog szerződni, hanem egy másik kockázati tőke befektetővel.

Az elSő lépés egy jelentkezési űrlap kitöltése volt és szinte minden VC akivel eddig találkoztam ugyanezt a módszert alkalmazza. Készülj úgy, hogy az űrlap kitöltése hosszabb idő lesz, akár pár nap is, mivel egy csomó mindent ki kell majd találnod, kutatnod, ellenőrizned. Ezek átalában olyan dolgok lesznek, amire korábban nem gondoltál, vagy nem tulajdonítottál neki nagy jelentőséget:

  • Globálisan milyen konkurenciára számítasz majd?
  • Milyen kompetenciákra lesz szükséged a csapatodban, amelyek most nincsenek meg?
  • Milyen bevételekre számítasz a következő 1-2-3-5 évben?
  • Szükséged lesz-e valamilyen iparjogvédelembre, szabadalmi védelemre?
  • Mitől lesz nehéz másolni a cégedet?
  • Pontosan mire fogjátok költeni a pénzt és milyen ütemben?

Az összes mintakérdést megtaláljátok itt.  

ÜZLETI TERV / PÉNZÜGYI TERV

 A jelentkezési lap kitöltése mellett el kell készítened a projekt üzleti és pénzügyi tervét is (jellemzően 12 hónapra tervezve), illetve minden alapítónak ki kell töltenie az üzletbiztonsági adatlapot is, ahol nyilatkoznotok kell majd, hogy jelenleg vagy korábban milyen vállalkozásban voltatok tulajdonos, tisztségviselők. Nyilván ha egy csődbe ment vállalkozás ügyvezetője voltál korábban, az nem lesz jó pont. De ezen kívül nincs jelentősége. Fontos infó, hogy az inkubációs időszak alatt még megengedett, hogy egyéni vállalkozóként is tevékenykedj, de a magvető fázisban már elvárás, hogy ne dolgozz más projekten, így az egyéni vállalkozói működésedet is be kell szüntetni.

Mivel párhuzamosan fogsz dolgozni az üzleti terven, a pénzügyi terven és a jelentkezési form kérdésein, fontos, hogy konzisztensek legyen az információk és pl. a pénzügyi terv és üzleti terv is alátámassza a jelentkezés során megadott válaszokat (pl. tervezett bevételek). 

KÖZÖS MUNKA PROJEKTMENEDZSERREL

Miután elküldted a jelentkezésedet, 1-2 hét és jelentkezni fog nálad a Hiventures egyik befektetési menedzsere, hogy személyesen is átbeszéljétek a projektet. Ezen a ponton már lehet sejteni, hogy az ötleted el fog jutni a pitch-ig, ami gyakorlatilag egy kérdezz-felelekkel összekötött prezentáció, amit a befektetésben döntő bizottság előtt kell majd tartanod. Maga a pitch 5-10 perc szokott lenni, plusz kb. ugyanennyi idő jut a kérdésekre, így ennyi idő alatt kell meggyőznöd a bizottságot.

A sikeres pitch készítésének van néhány alapszabálya és korábban készítettünk egy ebook-ot a témában, így ha szeretnéd tudni, hogy lehet ütős pitchet készíteni, akkor kattints ide

PITCH

Miután alaposan átdolgoztátok az üzleti tervet és a pénzügyi tervet is a befektetési menedzserrel, jöhet az éles teszt, elő kell adni a pitchet a bizottság előtt. Az én tanácsom az, hogy próbáld el jó párszor az előadásodat, tudd hogy pontosan mennyi idő és persze fontos, hogy férj is bele a megadott időbe. Az első ilyen alkalomnál én kb az előadásom harmadáig jutottam, amikor jelezték, hogy ennyi volt, ezt elcsesztem.

VISSZAJELZÉS

 A pitch után 1-2 napon belül kapsz visszajelzést, hogy sikerült-e meggyőznöd a döntéshozókat és akarnak-e befektetni a startupodba. Nálunk 2 órával az első pitch után jelentkezett a projektmenedzserünk a jó hírrel, de a legtöbb esetben 1 napon belül megvan a döntés szintén. 

ADATEGYEZTETÉS - ELLENŐRZÉSEK

Amikor megvan a pozitív döntés, akkor veszi kezdetét az igazán unalmas része a dolognak, ugyanis itt fogjátok előkészíteni azokat a szerződéseket és nyilatkozatokat, amiket majd a konkrét szerződéskötéskor fogtok aláírni. Nekünk ez egy hosszan elhúzódó része volt a projektnek, de ez nem törvényszerű, hallottunk olyan eseteket is, ahol ez a rész is megvolt pikkpakk.

Ami egy érdekes része ennek a folyamatnak, az az, hogy a befektetési menedzserrel közösen kellett kialakítani azokat a mérföldköveket, amelyekkel majd mérhető lesz a startup sikeressége. A mi esetünkben ilyen mérföldkövek, kitűzött célok voltak például, hogy jelentősen növeljük a Youtube csatornánk méretét és hogy csináljunk egy sikeres Indiegogo kampányt. Volt ami sikerült, volt ami kevésbé és voltak olyan célok, amik nem kerültek definiálásra a szerződésben, de mégis fontosak voltak a startup növekedésének érdekében, így a második körös tőkebevonás sikerében is nagy szerepet játszottak végül.

SZERZŐDÉSKÖTÉS 

Ha minden szerződéses pontban sikerült megegyeznetek, akkor jöhet a szerződések és nyilatkozatok aláírása személyesen, a Hiventures irodájában.

 UTALÁS

Az utalás előfeltétele volt, hogy az újonnan alapított cégünket bejegyezzék és persze hogy legyen már bankszámlája, ahová utalhatják a pénzt.

MÁSODIK KÖR

 A második körös tőkebevonás sok tekintetben hasonlított az első körre, de itt már sokkal inkább az elért eredményeken volt a hangsúly, illetve azon, hogy ezzel mennyire tudtuk validálni az üzletünk működését az elmúlt időszakban. Ezen a ponton a befektetők már mást várnak el, mint az első körben, de a téma komplexitása miatt erről fogunk inkább majd egy külön videot készíteni.

WHAT'S NEXT?

Hát itt tartunk most, jelenleg épp a micro és macro tápoldatok első nagyobb sorozatgyártása zajlik, 1000-1000 darabbal. Ez már elég ahhoz, hogy megjelenjünk a piacon és elkezdjük a tárgyalásokat a viszonteladókkal, illetve arra is jó, hogy pontos költségekkel és átfutási időkkel tudjunk számolni a jövőben. Ha minden a tervek szerint alakul, akkor év végére már tudni fogjuk, hogy milyen ütemben kell gyártanunk, milyen növekedéssel érdemes kalkulálni és a viszonteladói hálózatunk is elindul.

Bár most a fókuszban a tömeggyártás van, azért folyamatosan készülünk a következő tőkebevonásra is – ennek a célja az üzlet gyors skálázása – és bár a folyamat már ismerős, itt most más mérföldköveket kell teljesítenünk, így ez nekünk is új terep. Érdekes plusz infó, hogy a 3. befektetési körben már nagyon ajánlott, hogy a Hiventures-ön kívül legyen másik befektető is a vállalkozásban, ami azt jelenti, hogy elég vonzónak kell lennie a startupunknak ahhoz, hogy akár egy külföldi befektetőt is meg tudjunk győzni.

Ha csak pénzt akarsz, akkor szerintem vannak ennél könnyebb módszerek is – akár még legálisan is – viszont ha szeretnél valami építeni vagy kifejezetten szeretsz új dolgokat létrehozni, akkor adj egy esélyt ennek is, nem fogod megbánni.

A bejegyzés trackback címe:

https://makeitcount.blog.hu/api/trackback/id/tr9316689202

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása